top of page

MÁMY TO CHTĚJ TAKY

PRÁCE NENÍ TABU.

NECHME JE SI VYBRAT.

V 21. století jsme pokořili mnohá tabu. Slova jako menstruace nebo ženská sexualita už rozhodí jen málokoho, ale představa pracující mámy od malých dětí nám z nějakého důvodu zvyšuje tep i nadále.

 

76 % českých maminek by si přitom přálo flexibilní práci, přesto má Česko dlouhodobě nejnižší podíl částečných úvazků (6 %) v Evropě. Dnešním ženám zoufale chybí místa ve školkách, fungující babičky, komunikativní zaměstnavatel a hlavně empatická společnost bez předsudků.

KARIÉRA
NENÍ SPROSTÉ SLOVO

Udržování a rozvíjení profesního know-how je pro maminky zásadní při pozdějším návratu do pracovního procesu. Aktivní kontakt se svou expertizou, zaměstnavatelem a kolegy umožňuje ženám zůstávat v obraze i během rodičovské, posiluje jejich sebevědomí, přispívá k finanční stabilitě domácnosti i celkového HDP státu. 

 

89 % maminek zároveň mluví o tom, že jim chybí kontakt s dalším dospělým člověkem. Seberealizace mimo péči o děti je tak i prevencí syndromu vyhoření a nejrůznějších psychických poruch, jimiž ženy po porodu často trpí.

ČAS NA ZMĚNU

Pojďme to ženám v už tak často náročném životním období společně ulehčit! Jako společnost jejich mateřskou roli a úsilí nutně potřebujeme a ony zase potřebují nás. Ať už v otevírání nových příležitostí, flexibilitě úvazků, empatii při nastavování podmínek fungování nebo „jen” v respektu k jejich vlastním rozhodnutím. 

 

Nechme je si vybrat.

CO S TÍM?

Jak můžeme všichni přispět k tomu, aby každá máma měla možnost si za sebe svobodně zvolit, co jí vyhovuje nejvíc?

MÁMY

  • Mluvte o svých plánech a potřebách. S partnerem, rodinou i se zaměstnavatelem.

  • Informujte se o svých právech a povinnostech při odchodu na mateřskou, přechodu na rodičovskou a následném návratu do práce.

  • Vědomě si rozdělte s partnerem péči o dítě a domácnost tak, aby v tom bylo všem dobře.

  • Aktivně si plánujte čas jen pro sebe.

  • Nebojte se říct si o podporu a pomoc všude tam, kde ji potřebujete.

FIRMY

  • Nastavte oficiální firemní politiku pro všechny své rodiče.

  • Aktivně s rodiči z řad svých zaměstnanců komunikujte a projevujte zájem o jejich expertizu.

  • Rozšiřujte nabídku flexibilních úvazků a projektové práce.

  • Umožněte zaměstnancům na RD firemně se vzdělávat.

  • Ptejte se na potřeby pracovníků s malými dětmi a společně hledejte řešení.

VEŘEJNOST

  • Podpořte své blízké v jejich rozhodnutích ohledně rodičovství a kariéry. Respektování potřeb druhého neznamená, že s nimi nutně souhlasíte. Posílíte tím ale vzájemnou důvěru.

  • Zamyslete se nad vlastními stereotypy a věcmi, které berete automaticky, přestože už tak dávno být nemusí. Jaké nálepky či předsudky vadí vám osobně? V čem jsou jiné než ty, které možná sami máte?

  • Vykašlete se na to, jak žijí cizí lidé i když vás to třeba pobuřuje. Věnujte svou vzácnou energii tomu, co je důležité pro vás a vaši rodinu.

STÁT

  • Přímo i nepřímo stát zasahuje do mnoha oblastí, které s kloubením práce a péče úzce souvisí. Za nás je klíčová podpora ve třech oblastech: podpora v oblasti péče o dítě, podpora flexibilních úvazků a podpora otců v péči o dítě.

  • Nedostatečné kapacity předškolních zařízení jsou základem, na který je nutné se zaměřit. Fandíme proto iniciativám jako je Sto skupin, které se snaží vykrýt nedostatky státu v této oblasti.

  • Bez zkrácených a flexi úvazků to nepůjde. Podpora zaměstnavatelů je otázkou jak, ne zda.

Detailnější "tahák", kde může každý proaktivně začít, najdete zde pod hlavičkou iniciativy Momentum.

CO ŽENA, TO PŘÍBĚH

Zkušené profesionálky, každá něčím výjimečná, přitom každá úplně obyčejná máma. Tvářemi naší kampaně je pět různých žen a každodennost jejich snahy skloubit péči o děti s kariérou. Někdy to jde lépe, někdy hůř, nejvíce jim ale pomáhá, když… Práce není tabu.

HLAVNÍ PARTNER

Československá obchodní banka

Pro ČSOB je podpora rodičů dlouhodobě důležitým tématem a má tak v Česku jednu z nejkomplexnějších péčí o zaměstnance - od flexi úvazků až po firemní školky. Tato společnost aktivně hledá cestu, jak zlepšovat pracovní podmínky a možnosti pro maminky i tatínky a jsme proto moc rádi, že je naším hlavním partnerem.

"Nevyužitého potenciálu rodičů je u nás pořád hodně. Přeju si, ať se pečující rodiče hlasitě hlásí s tím, co pro svoje uplatnění potřebují, a ať je čím dál víc progresivních zaměstnavatelů. Dobré příklady můžou pomoct někomu dalšímu a je důležité je ukazovat. Za nás v ČSOB aktivně vytváříme vhodné prostředí rodičům. Už před 10 lety jsme otevřeli vlastní školku. Před tím pracovalo během mateřské/rodičovské 6 % maminek, teď je to 20 %. Z rodičovské dovolené se nám vrací přes 87 % rodičů, což je vysoko nad průměrem nejen v bankovnictví. I proto nám partnerství s MUMDOO dává velký smysl." říká Michaela Bauer, členka představenstva a šéfka inovací banky.

HYBATELÉ

Jak se říká, více hlav více vymyslí. Bez podpory našich skvělých partnerů by tak celá kampaň zůstala jen jedním z nápadů na papíře.

grayling logo.jpeg

PR podporu nám dává Grayling, který se MUMDOO ujal v rámci svých pro-bono aktivit.

„Téma, které si MUMDOO vzalo za své, je nám nesmírně blízké, pro řadu z nás i velmi osobní. Věříme, že otevřená a smysluplná debata ve veřejném prostoru je v tomto případě opravdu potřeba. Konkrétní data a příběhy ukazují, že je před námi z celospolečenského pohledu velký kus práce, ke kterému jako agentura velmi rádi přispějeme našimi zkušenostmi z oboru public relations i public affairs,“ říká Anna Balíčková, Managing Director agentury Grayling pro Česko a Slovensko.

Anna kovacic.jpg

Přední české fotografce Anně Kovačič vděčíme za fotky, které jinak publikuje např. pro časopis Forbes, Dolce Vita nebo Harper's Bazaar. Anny nadšení, optimismus a neuvěřitelná energie nám dodali spoustu potřebné odvahy. 

DDB logo.png

Nápad na celou kampaň a tvůrčí provedení přišly od kreativní agentury DDB. 
 

„Když jsme se zamýšleli nad tím, jak jsou často pracující mámy malých dětí vnímány, došli jsme k závěru, že jde pořád o jedno poměrně velké tabu. Pomyslnému žebříčku „zakázaných témat“ už nekralují věci jako menstruace nebo ženská sexualita. Ale je to právě téma práce a budování kariéry během výchovy malých dětí. To nás navedlo na vizuální zpracování s pixelizací, kde se práce prezentuje jako to, co vlastně ani není slušné při péči o děti ukazovat,“ řekla Chief Creative Officer Klára Palmer

sto_skupin_square.png

Každá aktivita týkající se matek se neobejde bez... dětí. Proto nám dělá velkou radost partnerství se Sto skupinami, díky kterému bylo o všechny malé účastníky akce ke spuštění kampaně dobře postaráno.

heroine logo square.png

Mediální partnerství si vzal za své časopis Heroine, prostor pro otevírání nepohodlných témat.

Šéfredaktorka magazínu Heroine Michaela Kramárová o spojení s MUMDOO říká: Heroine usiluje o lepší svět a rovnější podmínky pro všechny. Chceme, aby si každá žena mohla svobodně zvolit, jestli bude máma, pracující máma, máma pracující na částečný úvazek, máma v domácnosti, máma střídající se s tátou v práci i doma, anebo se třeba rozhodne děti nemít. Důležité je, aby se každá žena mohla svobodně rozhodnout a aby ji za její volbu společnost nijak netrestala a nesoudila.

nadace big board square.png

Zviditelnění osvětových projektů ve veřejném prostoru není úplně jednoduché, Nadace Big Board nám ale podala pomocnou ruku.

O KAMPANI PÍŠÍ

heroine logo square.png
seznam zpravy.png
denik.png
e15.jpeg
media guru square.png
mam.png
bottom of page